divendres, 17 d’abril del 2009

PER UNA LLEI D’EDUCACIÓ INCLUSIVA / POR UNA LEY DE EDUCACIÓN INCLUSIVA


TEXTO EN CATALÁN (MÁS ABAJO EL TEXTO EN CASTELLANO):
Una amiga m’ha fet arribar una nota sobre la concentració que es farà el proper diumenge dia 19 d’abril davant el Palau de la Generalitat a les 12 del migdia. Ha estat organitzada per la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya, i m’ha fet pensar molt...

Per què m’ha fet pensar? Doncs perquè tots creiem que estem avançant molt, dia rere dia, pel que fa l’ajut als nens, nenes i joves amb algun tipus de discapacitat, tanmateix amb el suport a les seves famílies, per integrar aquestes persones dintre la nostra societat i sobre tot a les escoles, i és cert, comparativament amb el passat s’ha aconseguit molt, però no és menys cert que el que s’ha aconseguit fins ara està encara anys llum del que hauria de ser.

Per exemple, el projecte de Llei d’Educació de Catalunya (LEC), no es prou valenta i innovadora. La llei educativa de la Catalunya del futur hauria de passar per ser totalment inclusiva amb les diferencies, i no pas per procurar centres especialitzats en els quals s’aïlli de la resta la societat educativa als nens i nenes que malauradament pateixen diferències que els dificulten el seguiment “normal” educatiu.

Està més que demostrat que una persona amb discapacitat en un entorn educatiu no diferenciat de la resta, te uns avenços molt més grans i més ràpids que no pas aquella que està apartada en un centre especialitzat.

Fem un pensament amb el cor i no pas amb d’altres interessos. L’educació a Catalunya i a la resta del mon ha de procurar que les escoles i centres formatius disposin de tots els elements humans i materials necessaris perquè les persones amb capacitats diferents puguin seguir els seus estudis i aprenentatges sense necessitat de que els recloguin en “centres especialitzats”.

Una Llei Educativa com cal ha de vetllar per l’educació inclusiva i ara és un bon moment per col·locar la primera pedra a la columna vertebral de la nostra societat, el sistema educatiu.

TEXT EN CASTELLÀ (A DALT EL TEXT EN CATALÀ):
Una amiga me ha enviado una nota sobre la concentración que tendrá lugar el próximo domingo día 19 de abril ante el Palau de la Generalitat a las 12 del mediodía. Está organizada por la Plataforma por una Escuela Inclusiva en Catalunya, y me ha hecho pensar mucho...

¿Por qué me ha hecho pensar? Pues porque todos creemos que estamos avanzando mucho, día tras día, por lo que respecta a la ayuda a niños, niñas y jóvenes con algún tipo de discapacidad, así como con el apoyo a sus familias, para integrar a estas personas dentro de nuestra sociedad y sobre todo en las escuelas, y es cierto, comparativamente con respecto al pasado se ha conseguido mucho, pero no es menos cierto que lo que se ha conseguido hasta ahora se encuentra todavía a años luz de lo que debería ser.

Por ejemplo, el proyecto de Ley de Educación de Catalunya (LEC), no es suficientemente valiente e innovador. La ley educativa de la Catalunya del futuro debería pasar por ser totalmente inclusiva con todas las diferencias, y no por procurar centros especializados en los cuales se aísle del resto de la sociedad educativa a los niños y las niñas que desgraciadamente sufren diferencias que les dificultan un seguimiento “normal” educativo.

Está más que demostrado que una persona discapacitada en un entorno educativo no diferenciado del resto, consigue avanzar mucho más y más rápidamente, que no aquella persona que se encuentra apartada en un centro especializado.

Pensemos con el corazón y no con otros intereses. La educación en Catalunya y en el resto del mundo ha de procurar por unas escuelas y centros formativos que dispongan de todos los elementos humanos y materiales necesarios para que las personas con capacidades diferentes puedan seguir sus estudios y aprendizajes sin necesidad de que las recluyan en “centros especializados”.

Una Ley Educativa como debe ser ha de velar por la educación inclusiva, y ahora es un buen momento para colocar la primera piedra en la columna vertebral de nuestra sociedad, el sistema educativo.